
SOVYETLER BĠRLĠĞĠ DÖNEMĠ VE SONRASINDA AZERBAYCAN’DA 

HABER AJANSLARI 

Vefalı Enserov* 

ÖZET 

Sovyetler Birliği döneminde, birliği oluşturan ülkelerin her alanda merkezi yönetime bağımlılığı 

gibi o ülkelerin haber ajansları da Sovyetler Birliği Telgraf Ajansı’nın (SİTA) bir eyalet kolu şek-

linde Moskova güdümünde propaganda aracı olarak çalışmış ve Sovyet döneminin sona ermesinin 

ardından bağımsızlıklarına kavuşan bu ülkelerde yenileşme süreciyle özel haber ajansları da faa-

liyete geçmiştir.  

Çalışmada, Azerbaycan’da Sovyet dönemi ve sonrasında faaliyet gösteren devlet ve özel haber 

ajansları ele alınmaktadır. Yine çalışmada, Azerbaycan’da en eski haber ajansı olan AZERTAC’ın 

Sovyet dönemi ve sonrasındaki faaliyeti, ayrıca bağımsızlık döneminde yayınlarına başlayan özel 

haber ajanslarının durumu genel hatlarıyla tartışılmaktadır. Bu anlamda çalışmada kurulduğu 

günden itibaren AZERTA, AZERİNFORM gibi adlarla 70 senelik Sovyetler Birliği’nde merkezi 

yönetimin direktifinde SİTA’nın bir kolu olarak çalışan, günümüzde ise bağımsız Azerbaycan’ın 

resmi haber ajansı olarak habercilik hizmetini sürdüren ülkenin en köklü haber ajansı 

AZERTAC’ın ve yeni dönemde ortaya çıkan Turan ve APA gibi özel haber ajanslarının kuruluş ve 

faaliyetlerinin araştırılması amaçlanmıştır. 

Anahtar sözcükler:  AZERTAC Haber Ajansı, Turan Haber Ajansı, APA Haber Ajansı 

THE NEWS AGENCIES IN AZERBAIJAN IN THE PERIOD OF SOVIET UNION 

AND AFTER 

ABSTRACT 

As a whole other fields the news agencies of the Soviet Union countries which were the propagan-

da tool of Moscow based news agency, namely SITA, were under the central authority during the 

Soviet Union. New private news agencies have been established after collapsing of the Union and 

after getting independency of former union countries. 

The news agencies that have experience in both during and post Soviet period, are in the center of 

this study. The activities of AZERTAC in Soviet and post Soviet period and the new agencies, es-

tablished after getting independency are under scrutiny. The research of the structure and activity 

of such agencies as AZERTAC, which since establishing date realized its activity as a branch of 

SITA under the names AZERTA, AZERINFORM in the 70 year Soviet Union under the rule of 

central office, nowadays working as an official news agency of Independent Azerbaijan as a fun-

damental news agency of the country and also new agencies as Turan, APA are the main point of 

the study. 

Keywords:  AZERTAC News Agence, Turan News Agence, APA News Agence 

                                                             
* Dr., İstanbul Üniversitesi SBE Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı Doktora mezunu 

GĠRĠġ 

Azerbaycan‟da haber ajansı olgusunun tarihi 1919 yılına dayanmaktadır.  Toplam iki yıl bağımsız 

kalabilmiş Azerbaycan Demokratik Halk Cumhuriyeti‟nin resmi Telgraf Ajansı, ülkenin ilk ajansı 

olarak bu anlamda temel oluşturmaktadır.  

27 Nisan 1920‟de Azerbaycan‟ın Ruslar tarafından işgaline kadar bağımsız faaliyet gösteren bu 

ajans, Sovyetler Birliği döneminde AZERTA, AZERİNFORM gibi değişik isimlerle faaliyetini 

sürdürmüştür. İlk yıllar RTA‟nın (Rusya Telgraf Ajansı), 1925‟den sonra ise SİTA‟nın (Sovyetler 

Birliği Telgraf Ajansı) Azerbaycan kolu olarak AZERTA adı ile habercilik hizmeti vermiştir. 2. 

Dünya Savaşı yıllarına kadar önemli bir gelişim gösteremeyen ajans, özellikle 1950‟li yıllardan 



 

itibaren çeşitli yenilikler yaşayarak etkinliğini artırmıştır. 1972‟den sonra ise AZERİNFORM adı 

ile haberlerini yayan ajans, bu adla da Sovyet döneminin çöküşüne kadar varlığını sürdürmüştür. 

Böylece Sovyetler Birliği döneminde bu tek resmi haber ajansı rakipsiz olarak ülkede faaliyet 

göstermiş, devletin enformasyon bürosu gibi hükümetin yasal ve ekonomik denetimi altında ça-

lışmış ve dolayısıyla merkez Moskova direktifinde bir propaganda aracı olarak işlev görmüştür.  

Azerbaycan‟ın ilk özel haber ajansı ise, ülkenin yeniden bağımsızlığını kazandığı süreç içerisinde 

1990‟da oluşan Turan Haber Ajansı‟dır. Bu haber ajansından sonra ülkede ANS-Press, Assa-İrada, 

Şark, Trend, Olaylar, Eksklyuziv, Azerpress, Azadinform ve APA gibi özel haber ajansları da 

faaliyete başlamıştır.  Bazı kaynaklarda bağımsızlık sonrası ortaya çıkan özel haber ajanslarının 

(faaliyetine devam eden ve açıldıktan sonra kapanan) sayısı 30, bazılarında ise 50 civarında göste-

rilmektedir.  Günümüzde Azerbaycan‟da faaliyeti gözlemlenen irili ufaklı toplam 11 ulusal haber 

ajansı varlığını sürdürmektedir. Bunların dışında, Azerbaycan‟da faaliyet gösteren yabancı ülke 

ajanslarının başlıca temsilcilikleri ise şunlardır: Anadolu Ajansı (Türkiye), Doğan Haber Ajansı 

(Türkiye), Cihan Haber Ajansı (Türkiye), İTAR- TASS (Rusya), Interfaks (Rusya), RiaNovosti 

(Rusya), Associated Press (ABD), Reuters (İngiltere), AFP (Fransa), İRNA (İran). 

Bu çalışma günümüzde bağımsız Azerbaycan devletinin resmi haber ajansı olarak habercilik hiz-

metini sürdüren AZERTAC Haber Ajansı‟nın Sovyetler Birliği dönemi ve sonrasındaki durumunu 

ve yine bağımsızlık döneminde ortaya çıkan özel haber ajanslarını kapsamaktadır. Bu anlamda 

AZERTAC‟ın yanısıra özel haber ajanslarının ilki olan Turan Haber Ajansı ve 2000‟lerde faaliyete 

başlayan APA Haber Ajansı‟nın durumu da çalışma kapsamında ele alınmaktadır.   

SOVYET DÖNEMĠ AZERBAYCAN’DA RAKĠPSĠZ DEVLET AJANSI 

Azerbaycan’ın En Köklü Haber Ajansı: Azerbaycan Devlet Telgraf Ajansı’nın (AZERTAC) 

Ortaya ÇıkıĢı 

Daha önce de vurgulandığı gibi Azerbaycan‟da ilk haber ajansının kurulma tarihi 1918 – 1920 

yılları arasında yaşamış Azerbaycan Demokratik Halk Cumhuriyeti dönemine denk gelmektedir.  

Bu devlet haber ajansının Cumhuriyet dönemindeki faaliyetleriyle ilgili çok az bilgi bulunmakta-

dır.   

Azerbaycan, bağımsızlığını (28 Mayıs 1918) ilan ettikten yaklaşık 9 ay sonra, 3 Mart 1919 yılında 

ülkede ilk defa bir ajansın kurulması ile ilgili karar alınmış ve bunu takiben Azerbaycan Cumhuri-

yeti‟nin Telgraf Ajansı (günümüzdeki AZERTAC Devlet Haber Ajansı) kurulmuştur (Mehtiyev 

1994: 2). O dönem içerisinde temel faaliyeti ülkedeki gelişmeleri haber yapmak ve yeni oluşan 

devletin iç ve dış siyasetini takip etmekten ibaret olan Telgraf Ajansı‟nın, kurulmasından yaklaşık 

bir sene sonra günlük enformasyon bülteni de çıkmaya başlamıştır (Mehtiyev 1994: 2).  Kurulma 

yılı her ne kadar 1919 olarak gösterilse de, bu haber ajansının imzasını taşıdığı ilk haberlerin 1920 

yılının başlarından itibaren Cumhuriyetin resmi organı olan “Azerbaycan” gazetesinde yayınlandı-

ğı bilinmektedir (Mustafa 2006: 13).   

Azerbaycan Telgraf Ajansı‟nın kuruluşu ve faaliyete geçişi Türkiye‟nin ilk haber ajansı olan Ana-

dolu Ajansı (AA) ile benzerlik taşısa da kaderi farklı olmuştur. Şöyle ki, Azerbaycan‟ın en köklü 

haber ajansının temelini oluşturan Azerbaycan Telgraf Ajansı‟nın ömrü Azerbaycan‟ın 27 Nisan 

1920 yılında Rus işgaline kadar sürmüş ve böylece yaklaşık 3-4 aylık kısa zaman diliminde faali-

yet gösterebilmiştir. İşgal sonrasından itibaren de merkez Moskova güdümünde faaliyetini farklı 

çerçevede sürdürmüş ve bu süreç 1990‟larda Azerbaycan‟ın tekrar bağımsızlığını elde etmesine 

kadar devam etmiştir.    



 

Sovyetler Birliği Döneminde AZERTAC’ın Faaliyeti 

Azerbaycan‟ın 1920‟deki işgalinden sonra her alanda olduğu gibi basın ve habercilik alanında da 

Sovyet ideolojisi çerçevesinde Moskova merkezli bir yapılanma süreci başlamıştır.  Kurulmasın-

dan itibaren çok kısa süreyle bağımsız çalışan Telgraf Ajansı da bu tarihten itibaren merkeze bağlı 

bir kurum halinde devlet enformasyon bürosu olarak yaklaşık 70 sene faaliyet göstermiştir. 

İşgalin hemen sonrasında yeni kurulan Azerbaycan HKS (Halk Komiserleri Sovyeti), ülkede bir 

haber ajansının yeniden oluşturulması konusunda 1921 yılında karar almıştır.  Aynı yılın ikinci 

yarısında RTA‟nın (Rusya Telgraf Ajansı veya ROSTA – Rusya Devlet Telgraf Ajansı)  Kafkasya 

Bölgesi Azerbaycan Acentesi, Azerbaycan Telgraf Ajansı‟na (AZERTA) dönüştürülmüştür 

(“Azerbaycan Telgraf …” 1971: 10). RTA‟nın 1925 yılında SİTA‟ya (Sovyetler Birliği Telgraf 

Ajansı) dönüştürülmesinden (“Azerbaycan Telgraf …”  1971: 4) sonra ise AZERTA haber ajansı 

SİTA‟nın bir kolu olarak faaliyetine devam etmiştir.  SSCB‟ye bağlı merkezi enformasyon organı 

olarak oluşturulan SİTA, Sovyet basını, televizyon ve radyo yayınları ile yurtiçi ve yurtdışındaki 

teşkilat ve kurumlar için haber hazırlayıp ilettiği gibi, birliği oluşturan ülkelerin telgraf (enformas-

yon) ajanslarını da hem SSCB‟de, hem de yurt dışında genel devlet enformasyon sistemi şeklinde 

temsil etmiştir (“Azerbaycan Sovyet…” 1984: 515). 

 O dönemlerde yaydığı haberlerin çoğunluğunu SİTA‟dan alınan haberlerin kapsadığı AZERTA, 

beş bölümden oluşmaktaydı: Sovyetler Birliği ve yabancı haberler bölümü, sosyal-siyasi ve kültü-

rel haberler bölümü, sanayi-iktisadi haberler bölümü, köy işleri haberleri bölümü ve yerli basın 

için haberler bölümü.  1938 yılı verilerine göre, ülkedeki gelişmelerden bahseden her ay 100‟ün 

üzerinde haber ve röportaj AZERTA‟dan SİTA‟ya aktarılmıştır. Yabancı ülkelere yönelik hazırla-

nan haberleri SİTA aracılığıyla yayan AZERTA, bu haberlerin özellikle Sovyet yaşam tarzından, 

Komünizm anlayışının yaygınlaşmasından ve onun gerekliliğine ilişkin söylemlerinden oluşması-

na dikkat ettiğinin belirtilmesi (“Azerbaycan Telgraf …” 1971: 18-32), bu ajansın Sovyet ideoloji-

sine hizmet anlayışı doğrultusundaki faaliyetini bir kez daha kanıtlamaktadır. 

Toplam 20 çalışanı olan AZERTA,  2. Dünya Savaşı yıllarında da savaş bölgesinden SİTA‟nın 

gönderdiği haberleri yaymış ve teknik cihazların savaşta bozulması nedeniyle merkezi Moskova 

Radyosu‟nun sunduğu resmi SİTA haberlerini dinleyerek bültenlerini oluşturmuştur.  Azerbay-

can‟ın bugün de tanınan şair ve yazarlarından Resul Rıza, Gılman Musayev, Abbas Zamanov, 

Cemşit Emirov gibi isimler de AZERTA‟nın savaş bölgesinde görevli muhabirleri olarak çalışmış 

ve gece gündüz demeden merkeze haber yollamışlardır (“Azerbaycan Telgraf …” 1971: 17). 

1950 yılında AZERTA yeni bir gelişme kaydederek tercüme bölümü açmış ve bu gelişme ülkede 

tercümanlık işinin merkezini oluşturmuştur.  Önemli olayların geliştiği dönemlerde Rusça‟dan 

Azerbaycan diline çevrilen haberler, ajansın günlük bültenlerinin 5- 6 gazete sayfası kadarını kap-

samaktaydı. 1970 yılına gelindiğinde ise foto-telgraf aracılığıyla Bakü-Moskova arasında fotoğraf 

alışverişinin 15 dakika sürdüğü ve Moskova‟dan alınan günlük haberlerin yaklaşık 19 bin sözcük-

ten oluştuğu belirtilmektedir (“Azerbaycan Telgraf …” 1971: 30-33).  

Şimdiki devlet haber ajansı AZERTAC‟ın Sovyetler Birliği döneminde birkaç kez isim değiştirdi-

ği bilinmektedir.  Hafta sonları çalışmayan ajansın ismi 1972 yılından itibaren AZERİNFORM 

olarak değiştirilmiş (Seferli 1992: 2) ve bu adla Sovyet rejiminin çöküşüne kadar faaliyetlerini 

sürdürmüştür.  

AZERİNFORM‟un bütün teknik altyapı ve donanım işleri de SİTA tarafından oluşturulmuş ve 

onun denetiminde değiştirilmiştir (Mehtiyev 1994: 2). Ajansın SİTA‟nın bir kolu olarak çalıştığı 

yıllarda, haberlerin neredeyse hepsi Rusça hazırlanmış ve bazen de ana dilde yazılan haberler 

önceden Rusçaya çevrilerek düzeltilmiş, sonradan tekrar ana dile tercüme edilmiştir (Mehtiyev 

1994: 2).  Bu nedenle “72 yılda, bu ajansta Azerbaycan dilinde haber yazan gazeteciler yetişme-



 

miş, yalnız Rusça‟dan Azerbaycan diline çeviri yapan uzman tercümanlar olmuştur” (Seferli 1992: 

2). 

Dolayısıyla bu haber ajansı yaklaşık 70 yıl boyunca SİTA‟nın bir kolu, bir bölge şubesi gibi Mos-

kova‟nın çıkarlarına hizmet anlayışı içerisinde ve Sovyet ideolojisi doğrultusunda Azerbaycan‟ın 

tek haber ajansı olarak faaliyet göstermiştir. İşleyişi denetlenen ajansın bir merkeze bağımlı kal-

ması, kendi ülkesi ve milletinin gerçek sesine dönüşmemesinin en bariz sebebidir. Zaten alanında 

rakipsiz faaliyet gösteren ajansın, dönemin şartlarını da dikkate alırsak, demokratik olmayan, ka-

palı bir sistemde objektif gazetecilik ve habercilik ilkelerine uyum göstermesi de beklenemezdi. 

SOVYET SONRASI AZERBAYCAN’DA HABER AJANSLARI 

Bağımsızlık Döneminde Devlet Haber Ajansı -AZERTAC  

Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği (SSCB), dağıldıktan sonra bağımsızlık sürecinin başladığı 

15 ülkeden biri olan Azerbaycan‟ın özgürlüğüne kavuşması kolay olmamıştır. Rus Kızıl Ordusu, 

20 Ocak 1990 yılında Bakü‟ye girerek Azerbaycan halkının özgürlük mücadelesini bastırmak için 

katliam yapmıştır. Üstelik o dönemde Ermenilerin haksız toprak talepleri nedeniyle Karabağ Sava-

şı da patlak vermiştir.     

Sovyet düzeninden kalma alışkanlık ve sansür korkusu nedeniyle AZERİNFORM, Azerbaycan‟ın 

bağımsızlığı yolunda yaşanan ciddi gelişmelerde habercilik işlevini yerine getiremeyerek kendi 

halkının sesine dönüşememiştir.  Örneğin, 20 Ocak 1990 Bakü Katliamı, 26 Şubat 1992 Hocalı 

Katliamı (Ermeni ve Rus askeri birlikleri tarafından Karabağ‟ın Hocalı kentindeki savunmasız 

Azerbaycan sakinlerine karşı gerçekleştirilen ve binlerce masum insanın vahşice katledildiği bir 

insanlık ayıbıdır) gibi vahşet olaylarını başka haber ajansları bütün dünyaya duyurmaya çalışsa da 

ülkenin başlıca haber ajansı AZERİNFORM suskunluğunu korumuştur (Seferli 1992: 2). Buradan 

hareketle bahse konu yıllarda sistemin hem düşünce hem de teknik olarak Sovyet yapısından kur-

tulamadığını, eski sansür ve bağımlılık etkisinin devam ettiğini söylemek yanlış olmayacaktır.   

Buna rağmen 1990‟lı yıllardan itibaren SİTA‟dan bağımsız olarak çalışan ajans, artık AZERTAC 

adını taşımakta ve bağımsız Azerbaycan‟ın resmi ajansı olarak faaliyetini sürdürmektedir. 1993 

yılında Türkçe konuşan ülkelerin haber ajanslarının bir araya gelerek oluşturduğu TKA‟nın (Türk-

çe Konuşan Ülkelerin Haber Ajansları Birliği) kurucu üyelerinden olan AZERTAC, 1994 yılına 

gelindiğinde Azerbaycan dilinin dışında Rusça, İngilizce ve Türkçe dillerinde gün içinde ortalama 

100-150 haber iletmiştir. 1994 yılı verilerine göre 51 ülke ile irtibat kuran AZERTAC‟ın yayınla-

dığı haberler, birçok uluslararası haber ajansı ile yazılı ve görsel basın tarafından kullanılmıştır 

(Mehtiyev 1994: 2).    

AZERTAC, 3 Mart 1995 yılında Bakanlar Kurulu‟na bağlı Devlet Telgraf Ajansı, 17 Ocak 2000 

yılından itibaren ise Azerbaycan Devlet Telgraf Ajansı olarak isimlendirilmiştir 

(http://www.azertag.com). Söz konusu adla da günümüzde faaliyetini sürdürmektedir.    

20 Mayıs 2000 tarihinden itibaren İngiliz ve Rusça dillerinde internet hizmetine başlayan 

(“AZERTAC” 2000: 1) ve 2003 yılının Ocak ayından bu yana haftanın her günü kesintisiz çalışma 

düzenine geçen AZERTAC, 2006 yılı verilerine göre 60‟ı aşkın yabancı ülkedeki abonelerine 

haberlerini ulaştırmış ve ilettiği günlük haber sayısı da yaklaşık 300 – 350‟yi bulmuştur (Mustafa 

2006: 13).   

AZERTAC‟ın işbirliği yaptığı yabancı haber ajansları şunlardır: AA (Türkiye), ITAR-TASS 

(Rusya), Sinxua (Çin), Rompers (Romanya), Ukrinform (Ukrayna), BTA (Bulgaristan), ANSA 

(İtalya), İRNA (İran), TANYUQ (Sırbistan), BELTA (Beyaz Rusya), Moldpres (Moldova), ATA 

(Arnavutluk), MTI (Macaristan), MENA (Mısır), PETRA (Ürdün), ANTARA (Endonezya).  

AZERTAC ayrıca 2004 yılında Asya–Pasifik Haber Ajansları Birliği‟ne (OANA) ve 18 Nisan 



 

2008 tarihinde ise Avrupa Haber Ajansları Birliği‟ne (EANA) üye olmuştur.  Bunların yanı sıra 

AZERTAC, BDT‟nin üyesi olan ülkelerin Ulusal Enformasyon Ajansları Birliği‟nin (ANİA), 

Türkçe Konuşan Ülkelerin Haber Ajansları Birliği‟nin (TKA), Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teş-

kilatı‟na Üye Ülkelerin Ulusal Haber Ajansları Birliğinin (BSANNA) kurucularındandır.  

AZERTAC 2008 yılından itibaren Asya Haber Ajansları Konsorsiyumu‟nun (AsiaPulse) üyesidir.  

Ülke genelindeki muhabirlerinin dışında AZERTAC‟ın Türkiye, Rusya, ABD, Fransa, Almanya, 

Avusturya, İran, Ukrayna, Gürcistan, Orta Asya ve Kazakistan‟da temsilcilikleri bulunmaktadır 

(http://www.azertag.com).   

15 Nisan 2003‟te İstanbul Çırağan Sarayı‟nda „Dünya Enformasyon Ajanslarının Dünya Barışının 

Sağlanmasındaki Rolü‟ konu başlığında gerçekleştirilen toplantıda, iki kardeş ülkenin resmi haber 

ajansları AZERTAC ve Anadolu Ajansı (AA) arasında işbirliği imzalanmıştır.  Bu işbirliği çerçe-

vesinde karşılıklı olarak haberlerin ücretsiz kullanılması ve tecrübelerden yararlanılması öngörül-

müştür (Rzayev 16 Nisan 2003: 4). 16 Nisan 2003‟te TKA‟nın İstanbul Bildirisi imzalanmıştır. 

Türkiye, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan ve KKTC‟nin resmi haber ajanslarının imzaladığı 

bu bildiride, Türkçe, İngilizce ve Rusça hizmet vermek üzere ortak internet sitesinin oluşturulması 

ve üye ülkelerin sanal ortamda haber alışverişinde bulunmaları kararlaştırılmıştır (Rzayev 17 Ni-

san 2003: 3).   Bu tür oluşumlardan biri de 2006 yılında Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı‟na 

üye olan ülkelerin haber ajansları arasında yapılan işbirliği ile kurulan bölgesel bir kurum statü-

sündeki Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı‟na Üye Ülkelerin Ulusal Haber Ajansları Birli-

ği‟dir (BSANNA).  30 Mayıs 2006‟da Ukrayna‟nın başkenti Kiev‟de yapılan işbirliği anlaşmasın-

da, üye ülkelerin resmi haber ajansları, bu bölgede enformasyon dolaşımını özgür ve eşit bir şekil-

de daha da genişletmek, karşılıklı haber alışverişini hızlandırmak gibi hususlarda mutabakata var-

mışlardır (Hıdırov ve Ağazade 2006: 5). Türkiye‟den AA ve Azerbaycan‟dan AZERTAC, bu 

birliğin kurucularındandır.      

AZERTAC Genel Müdürü Aslan Aslanov ile yapılan röportajda, onun verdiği bilgiye göre, devle-

tin resmi haberlerine öncelik veren AZERTAC, günümüzde abonesi olan 80 ülkeye haber hizmeti 

sağlamaktadır.  Rusça, İngilizce, Almanca ve ana dilde haberler aktaran ajansın yüzde 70‟inin 

haber toplamada görev aldığı toplam 194 çalışanı bulunmaktadır.  AZERTAC‟ın teknik altyapı-

sında ise 80‟in üzerinde bilgisayar, 33 yazıcı, 18 adet ses kayıt cihazı, 2 adet fotokopi makinesi, 9 

adet faks makinesi ve 9 sunucu bulunmaktadır. Ajans, günlük ortalama 400 haber yayınlamakta, 

bu haberlerin de yaklaşık yüzde 20-25‟i yabancı ülkelerle ilgili olmaktadır. Yerli ve yabancı med-

ya organları için tek resmi devlet haber kaynağı olan AZERTAC‟ın ayrıca her gün 7- 8 haberi 

OANA‟nın ve BSANNA‟nın web sitelerine yerleştirilmekte ve bu haberler 50‟den çok ülkenin 

resmi internet sitesine konulmaktadır.  Bu bilgilere ek olarak Aslanov, ileride mevcut dillerin yanı 

sıra Arapça ve Fransızca olarak da haber iletmeyi istediklerini ve ajansın yabancı ülkelerdeki mu-

habir sayısını arttırmayı düşündüklerini de dile getirmektedir (Röportaj 24.06.2008). Asya–Pasifik 

Haber Ajansları Birliği‟nin (OANA) web sitesine en çok enformasyon gönderen üç ajanstan biri 

olan AZERTAC‟ın (“Azerbaycan‟da Enformasyon…” 2005: 8), Kazakistan ve Özbekistan‟la ilgili 

Bakü‟ye ayda yaklaşık 30-35 haber geçtiği belirtilmektedir (Guluzade 2003: 17). 

Yaklaşık 20 yıldır bağımsız olarak faaliyet gösteren AZERTAC‟ın 2006 yılından günümüze kadar 

yurt dışındaki abone sayısında artış olduğu (60‟dan 80‟ne çıkmıştır), ancak günlük iletilen haber 

sayısında ise pek bir değişikliğin yaşanmadığı gözlemlenmektedir. 

Azerbaycan’da Faaliyet Gösteren Özel Haber Ajansları 

Azerbaycan‟ın en eski haber ajansı AZERTAC‟ın dışında, özel haber ajanslarının ortaya çıkışı 

Sovyetler Birliği‟nin çöküşünden sonra başlamıştır. 1991 yılında bağımsızlığına kavuşan Azerbay-

can‟da her alanda olduğu gibi yenileşme, özelleştirme süreci medya genelinde haber ajansları için 

de geçerli olmaktaydı.  1920 işgalinden tam 71 yıl sonra yeniden özgürlüğünü elde eden bu genç 



 

ülkede, her ne kadar yasal boşluklar kendini gösterse de, diğer medya organlarında olduğu gibi 

özel haber ajansları da yeni dönemde yeni şartlarla birlikte ortaya çıkmıştır.   

Azerbaycan‟ın ilk özel haber ajansı, 1990 yılının ortalarında, Sovyet etkisinin sürdüğü ve enfor-

masyon boşluğunun yaşandığı dönemde faaliyete başlayan Turan Haber Ajansı‟dır.  Turan Haber 

Ajansı‟ndan sonra 1991 yılında ANS-Press faaliyete başlamıştır. Daha sonra Assa-İrada (1991), 

Şark (1994), Trend (1995), Olaylar (1995), Azerpress (1997), Azadinform (1998), APA (2004) 

gibi özel ajanslar ortaya çıkmışlardır. Rüstemov (2005: 62), 1999 senesinde 31 haber ajansının 

devlet kayıtlarında geçmesine rağmen çoğunun günümüzde faaliyet göstermediğini aktarmaktadır.  

Yukarıda adı geçen özel haber ajanslarından günümüzde en etkin olanları Turan, APA (Azeri – 

Press News Agency) ve Olaylar Ajansı‟dır.  Bunu Eylül 2007 yılında ülke basınının en çok satan 

haber ağırlıklı başlıca ulusal gazetelerinden yedisinin (“Ayna”, “525. Gazete”, “Şark”, “Azatlık”, 

“Gün”, Bakü Haber”, “Ekspres”) bir ay içerisinde 3 farklı sayılarının taranması ile elde edilen 

sonuç da kanıtlamaktadır.  Şöyle ki, bu gazetelerin sayfalarında yerli haber ajanslarından alınan 

haberlerin sayılması ile elde edilen her alandan içeriğe sahip toplam 453 haberden 307‟sinin 

APA‟ya, 64‟ünün Olaylar‟a, 43‟ünün ise Turan‟a ait olduğu tespit edilmiştir.  Geriye kalan 39 

haber ise diğer küçük çaplı haber ajansları arasında paylaşılmaktadır. Bu durumda yüzde 68‟lik 

oranla APA ilk sırada yer alırken, onu yüzde 14‟le Olaylar, yüzde 9,5‟le Turan haber ajansları 

takip etmektedir.  En genç haber ajansı olmasına rağmen son yıllarda APA haber ajansının kısa 

sürede yükselişte olduğu da gözlemlenmektedir. 

Azerbaycan’ın Ġlk Özel Haber Ajansı: TURAN Haber Ajansı 

Sovyetler Birliği‟nin çöküşünü takiben Azerbaycan‟ın içine düştüğü buhranlı bir dönemde ülkenin 

ilk özel haber ajansı faaliyetine başlamıştır.  Azerbaycan‟ın ilk özel haber ajansı olan ve 30 Ağus-

tos 1990 yılında bir grup bağımsız gazeteci tarafından kurulan Turan Haber Ajansı (İsmailova 

2004: 20),  1991 yılının Nisan ayında Adliye Bakanlığı‟nın izniyle faaliyetlerine başlamıştır 

(Hüseyinbeyli 2001: 33).   

İlk başlarda Azerbaycan‟da yaşanan gelişmeleri haberleştirerek telefon aracılığıyla Reuters, 

Associated Pres, DPA, AFP gibi büyük uluslararası ajanslara geçen Turan Haber Ajansı, 20 Ocak 

Bakü katliamından sonra ülkede oluşmuş enformasyon ablukasını aşarak haber boşluğunu doldur-

maya çalışmıştır (İsmailova 2004: 20-21). Sonraki yıllarda da alternatif habercilik anlayışı çerçe-

vesinde bültenler hazırlayan ajans, her alandan değişik konuları içeren haberler sunarak faaliyetini 

sürdürmüştür. 

2004 yılının verilerine göre, iletilen günlük haber sayısının 100‟e ulaştığı ajansın 16 farklı haber 

bülteni çıkmış ve ajans daha çok yurt dışına haber geçmeye başlamıştır (İsmailova 2004: 21-22). 

Azerbaycan, Rus ve İngiliz dillerinde hizmet veren Turan Haber Ajansı‟nın 2005 yılında yaklaşık 

160 abonesinden 25‟i (Reuters ve Dow Jones haber ajansları da dahil) yabancı ülkelerden olmuştur 

(“Azerbaycan‟da Enformasyon…” 2005: 54).  

Günümüzde de faaliyetini sürdüren ve bültenlerinde sosyal ve siyasi içerikli haberlerin ağırlık 

taşıdığı Turan Haber Ajansı, muhalif çizgide yer almasıyla diğer haber ajanslarından ayrı bir ko-

numda değerlendirilmektedir.  

APA Haber Ajansı (Azeri-Press Agency) 

Azerbaycan‟ın en genç özel haber ajansı APA, 2003 senesinde Adliye Bakanlığı‟ndan izin alması-

na rağmen, bir yıl sonra aktif olarak faaliyete geçmiştir (http://www.mediaforum.az). 

16 Kasım 2004‟te ilk bültenini yayınlayarak faaliyetine başlayan ajansın, günümüzde yerli ve 

yabancı toplam 300 abonesi bulunmaktadır. Ajans, abone sayısı anlamında Azerbaycan ve bütün 

Kafkasya bölgesinde liderliğini korumaktadır. APA‟da çalışan toplam 75 kişiden 40‟ı haber de-



 

partmanında görev almaktadır. Ulusal gazetelerden yaklaşık yüzde 90‟ının abone olduğu APA‟nın 

günümüzde günlük ilettiği haber sayısı ortalama 200-250 arasında değişmektedir. Ajansın Türkiye, 

ABD, Rusya, Fransa, Gürcistan, Romanya vs. gibi ülkelerde muhabirleri vardır. Aktardığı haberler 

arasında ağırlık siyasi ve günlük haberlerdedir.  Dış haberlerinin içeriğine göre en çok yer tutan 

ülkeler sırayla Türkiye, Gürcistan, İngiltere, Fransa, Rusya, ABD ve İran‟dır. Ajansın yabancı ülke 

ajanslarını kaynak göstererek verdiği haberlerin çokluğuna göre ise sıralamada birinci Rusya 

(Regnun, İnterfaks, İTAR-TASS ve Ria Novosti Haber ajansları), ikinci Türkiye (AA, İHA, DHA 

ve CHA), üçüncü ABD (AP), bunu ise İngiltere (Reuters) ve Ermenistan (Arminfo, Media Max, 

Pan Armenia ajansları) takip etmektedir.  İngilizce, Rusça ve ana dilde hizmet sunan ve başlangıç-

tan itibaren internet faaliyetini sürdüren APA, Azerbaycan haber ajansları içerisinde ilk video 

yayın hizmetini başlatmıştır.  Ajans, günlük olarak ana haber bülteni (günlük 3 kez), ekonomi 

bülteni (günlük 2 kez), spor bülteni (günlük 2 kez), foto bülteni (günlük 2 kez) ve ayrıca ayda bir 

kez de analitik bültenle abonelerine haber hizmeti sunmaktadır. Ajansın, APA Spor, APA Ekono-

mi, APA Video, APA Foto isimli bölümleri internette serbest faaliyet göstermektedir.  Yukarıdaki 

bilgileri aktaran APA Genel Yayın Koordinatörü Vügar Mesimoğlu, yayın anlayışlarının ülkede 

gelişen bütün olayları maksimum derecede haberleştirmek olduğunu, bu anlamda dinamizm, za-

manla yarış, ilk olma çabası, özveri, bütün tarafların fikrini yansıtma, kaynağını belirtmeden ve 

gerçekliğine inanmadan haber yayınlamama ve tarafsızlık unsurlarına dikkat ettiklerini belirtmek-

tedir (Söyleşi 03.10.2007). 

Ajansın yaklaşık 10 kişilik bir ekiple kurulduğunu belirten APA Genel Müdürü Vüsale Mahirkızı, 

bir saat içerisinde 20-25 haber ilettiklerini, bazen de bu rakamın 40-50 habere kadar ulaştığını 

vurgulamaktadır.  Ekonomik kazancın büyük kısmının şirketlerden ve ülke dışı abonelerden elde 

edildiğini açıklayan Mahirkızı, APA‟nın Azerbaycan‟da en zengin haber ajansı olduğunu da iddia 

etmektedir (http://www.mediaforum.az/).   

Ajans günümüzde Azerbaycan Türkçesi‟nin dışında İngilizce, Rusça, Fransızca, Arapça ve Farsça 

da habercilik hizmeti sunmaktadır. 

Diğer Küçük Boyutlu Özel Haber Ajansları 

Azerbaycan‟da Turan ve APA ajanslarının haricinde küçük çaplı haber ajansları da faaliyet gös-

termektedir.  Bunlara Trend, Olaylar, AzerPress, ANS-Press, Assa-İrada, Azadinform vs. gibi 

ajansları örnek gösterebiliriz.  Bunlardan Trend Haber Ajansı daha çok Ruslara yönelik faaliyet 

göstermesiyle dikkat çekmektedir.  Olaylar Haber Ajansı ise Bakü‟de yayımlanan Olaylar Gazete-

si‟nin resmi haber ajansıdır.  ANS –Press ise özel televizyon kanallarından ANS TV‟ye bağlı faa-

liyet göstermekte ve ağırlıklı olarak ülkedeki televizyon kanallarının haber ihtiyacını karşılamak-

tadır. Ayrıca, Trend Haber Ajansı diğerlerinden ekonomi alanına ağırlık vermesiyle,  AzerPress ise 

petrol-kimya sanayisinin gelişmelerine öncelik vermesiyle ön plana çıkmaktadır (“Azerbaycan‟da 

Enformasyon…” 2005: 54). Söz konusu haber ajansları, abone sayısı, teknik olanaklar ve etkinlik 

gibi unsurlar bakımından APA ile yarışamasalar da, Azerbaycan habercilik alanında kendilerine 

yer edinmeye çalışmaktadırlar.  

SONUÇ 

Sovyet döneminde merkezi yönetimin direktifi ve denetimi olmadan, birliği oluşturan bütün ülke-

lerde sosyal, siyasi, iktisadi ve diğer alanlarda herhangi bir değişim ve yeniliğin gerçekleşmesi 

mümkün değildi. Bu anlamda SSCB ülkelerinde özellikle basın ve yayın alanında atılan her bir 

adım en ufak ayrıntısına kadar izlenmekte, denetlenmekteydi. Sovyet döneminde sansür sisteminin 

çok katı kurallarla işlediği bilinen bir gerçektir. Böyle kapalı bir sistemde birliği oluşturan ülkeler-

den olan Azerbaycan‟da habercilik olgusu da rejimin gerektirdiği şartlar çerçevesinde gelişme 

göstermiştir.   

http://www.mediaforum.az/


 

Her ne kadar Azerbaycan‟da ilk haber ajansının Azerbaycan Demokratik Halk Cumhuriyeti döne-

minde 1919 yılının Mart‟ında kurulduğu kayıtlara geçse de, bu ajansla ilgili yetersiz bilgi bulun-

maktadır.  Çok kısa bir süre bağımsız faaliyet gösterebilen Telgraf Ajansı, 1920 Rus işgalinden 

sonra, önce Rusya Devlet Telgraf Ajansı‟na (ROSTA), sonra da Sovyetler Birliği Telgraf Ajan-

sı‟na (SİTA) bağlı olarak çalışmıştır. 1972 yılına kadar AZERTA adı ile bu yıldan sonra ise 

AZERİNFORM adı ile faaliyet gösteren ajans, Sovyetler Birliği‟nin çöküşüne kadar Moskova‟nın 

direktifinde, Sovyet ideolojisinin çizdiği çerçeveden hiçbir zaman çıkamamıştır. Sovyetler Birliği 

genelinde haber ihtiyacı çoğunlukla SİTA tarafından sağlanmaktaydı. Dolayısıyla birliği oluşturan 

diğer ülkelerde olduğu gibi Azerbaycan‟da da, haber ajansları alanında haberciliğin başlaması ve 

gelişmesi SİTA‟nın bir eyalet kolu, bir bölge şubesi olarak merkez güdümünde faaliyetini sürdü-

ren Azerbaycan Telgraf Ajansı (AZERTAC) adıyla olmuştur. SİTA‟dan alınan haberlerin ağırlıkta 

olduğu ajansın haber bültenleri genellikle can sıkıcı, bir birinin benzeri ve daha çok merkez parti-

nin çalışmalarını içeren resmi ve şablon haberlerden oluşmuştur. 

Sovyetler Birliği‟nin dağılmasından sonra bağımsız Azerbaycan Cumhuriyeti‟nin resmi sesine 

dönüşen ve artık AZERTAC adı ile faaliyetini sürdüren ajans, Türkiye‟nin de içinde bulunduğu 

Türkçe Konuşan Ülkelerin Haber Ajansları Birliği (TKA) gibi oluşumların kurucusu, Asya-Pasifik 

Haber Ajansları Birliği (OANA) gibi kuruluşların üyesidir.  Aralarında Anadolu Ajansı‟nın da 

bulunduğu başta Türkçe konuşan ülkelerin resmi ajansları ve diğer ülke ve örgütlerin haber ajans-

ları ile işbirliği anlaşması imzalayan bu resmi devlet haber ajansı, artık bağımsız Azerbaycan‟ı 

temsil etmekte ve yayınladığı haberler daha çok resmi içerik taşımaktadır.  

Devlet haber ajansı AZERTAC‟ın dışında, açıldıktan sonra kısa sürede büyüyerek bölgede etkinli-

ğini artıran APA, Turan, ANS-Press, Trend, Olaylar, vd. haber ajansları da çağdaş habercilik anla-

yışı doğrultusunda ülke haber ihtiyacını karşılayan diğer özel haber ajanslarıdır.   

Sovyet dönemi ve sonrasında faaliyet gösteren tek devlet haber ajansı AZERTAC‟ın eski dönemle 

yeni dönem arasındaki en belirgin farkı şundan ibarettir: AZERTAC o zamanlar SİTA‟nın bir 

organı gibi Sovyet ideolojisi doğrultusunda faaliyet göstermiş, özellikle merkez Moskova‟ya hiz-

met etmiştir. 1990‟lardan sonra ise bağımsız Azerbaycan Cumhuriyeti‟nin resmi haber ajansı ola-

rak devletin enformasyon siyasetini yürütse de faaliyetlerinde Sovyetlerden kalma tekdüzelilik 

kendini göstermektedir. Öyle ki eski dönem alışkanlıklarının tam olarak ortadan kaybolmadığı 

gözlemlenmektedir. Buna rağmen günümüz habercilik alanında rekabet ortamı oluşturan APA ve 

Turan gibi özel haber ajansları ise ülkenin mevcut iletişim ortamında alternatif bir habercilik anla-

yışıyla yoluna devam etmektedir. 

KAYNAKLAR 

APA Ajansının Genel Müdürü Vüsale Mahirkızı: - Adımızı İlişkilendirmedikleri Bakan Kalmadı, 

http://www.mediaforum.az/, Erişim: 19 Ocak 2007. 

Aslanov A (24.06.2008) Röportaj. 

Azerbaycan‟da Enformasyon Araçlarının Genel Değerlendirilmesi (2005), İnternyus Azerbaycan 

Toplumsal Birliği Yayınları, Bakü. 

Azerbaycan Sovyet Ansiklopedisi (1984), Cilt 8, Azerbaycan SSC Devlet Yayınları, Bakü.  

Azerbaycan Telgraf Ajansı (1971) (AZERTA‟nın 50. Yıldönümüne İthaf Edilmiştir), Komünist 

Yayınları, Bakü.   

 “Ayna”, “525. Gazete”, “Şark”, “Azatlık”, “Gün”, “Bakü Haber”, “Ekspres” Gazetelerinin Haber 

Sayımı, (Eylül 2007), Bakü.  

AZERTAC, Azerbaycan Gazetesi, (21 Mayıs 2000) 113 (2524), 1. 

http://www.mediaforum.az/


 

AZERTAC OANA‟nın En Faal Üyelerinden Biridir, Azerbaycan Gazetesi, (5 Ekim 2005) 

231(4150).  

Guluzade T (2003) Özel Muhabirimiz Haber Veriyor (Muhabir Gulu Kengerli ile Röportaj), Azer-

baycan Basını Bugün Derg, 5, 17.  

Hıdırov N ve Ağazade Z (31 Mayıs 2006) Kiev‟de Karadeniz Ülkeleri Ulusal Haber Ajanslarının 

Birliği Kurulmuştur, Azerbaycan Gazetesi, 118 (4341), 5. 

Hüseyinbeyli E (2002) Enformasyon Ajansları Geçiş Aşamasında (13 Temmuz 2001 Tarihli Su-

num), Azerbaycan Gazeteciliği Geçiş Döneminde: Problemler Perspektifler, II Konferansın Su-

numları, RUH Azerbaycan Gazetecilerini Savunma Komitesi Yayınları, Bakü. 

İsmailova L (2004) Turan Nasıl Çalışıyor? (Ajansın Genel Müdürü M. Aliyev‟le Röportaj), Azer-

baycan Basını Bugün Derg, 3 (12), 20-22. 

Mehtiyev A (5 Mart 1994) AZERTAC: Dün, Bugün, Yarın (AZERTAC‟ın eski müdürlerinden 

Vakıf Rüstemov ile röportaj), Azerbaycan Gazetesi, 45 (809), 2. 

Mesimoğlu V (03.10.2007) Söyleşi.  

Mustafa A (13-14 Temmuz 2006) Azerbaycan Gerçeklerinin Dünya Kamuoyuna Doğru Dürüst 

İletilmesi AZERTAC‟ın Faaliyetinin Temel Yönüdür (1. kısım), Zaman Gazetesi, (Bakü), 5-13. 

Rüstemov A (2005) Jurnalistika (Gazetecilik), Bakü Üniversitesi Yayınları, Bakü. 

Rzayev T (16 Nisan 2003) Azerbaycan Devlet Telgraf Ajansı- AZERTAC ile Anadolu Ajansı 

arasında İşbirliği Anlaşması İmzalanmıştır, Azerbaycan Gazetesi, 84(3397), 4.  

Rzayev T (17 Nisan 2003) Türkçe Konuşan Ülkelerin Haber Ajanslarının İstanbul Bildirisi Kabul 

Edilmiştir, Azerbaycan Gazetesi, 85(3398), 3. 

Seferli S (12 Eylül 1992) AZERİNFORM 72 Sene SİTA‟nın Muhbir Bölgesi Gibi Faaliyet Gös-

termiştir (AZERTAC‟ın eski müdürlerinden Vakıf Rüstemov ile röportaj), Heyat Gazetesi, s. 2. 

http://www.azertag.com/, Erişim: 19 Temmuz 2008. 
 


